Konsultation, foredrag og undervisning

Anders er en internationalt anerkendt foredragsholder og underviser indenfor sundhed, fitness og performance. Han har undervist på alle niveauer – fra folkeskole til PhD-kurser – og i hele Europa. Han er anerkendt både i træner- og forskermiljøet for sin enorme indsigt i den videnskabelige litteratur, og har i mange sammenhænge fungeret som ‘ekspert for eksperterne’.

Hans force som formidler er kombinationen af et udvidet kendskab til videnskaben, mange års erfaringer fra et stort netværk af trænere, eliteudøvere og videnskabsfolk samt evnen til at servere det i mundrette bidder. Ligesom der er forskel på en køkkendreng og en kok, er der også forskel på en halvstuderet røver med et weekendkursus og én, der har en PhD og har arbejdet som videnskabsmand i næsten 10 år.

Foredrag

Skal du lave en ironman til sommer eller kæmper du for større muskler i motionscenteret, så gør du sandsynligvis allerede én eller flere ting for at præstere bedre, få større muskler eller mindre fedt – men er det, det rigtige du gør?

Viden om sportsernæring både i motionscentret, cykel- og tri-klubber eksisterer i et felt, hvor der er meget ‘broscience’ – altså den slags viden, der bliver dikteret af den største eller den hurtigste i klubben, eller af kosttilskudsproducenterne, der ejer de hjemmesider og blade, hvor du henter en stor del af inspirationen til din livsstil. Heldigvis er der lavet kontrollerede forsøg, der siger noget mere troværdigt om, hvad der virker eller ikke virker. Dét kan jeg formidle til dig i en samlet overskuelig pakke.

Næsten ligemeget hvad dine kropslige og sportslige mål er, kan styrketræning gøre noget godt for dig. Det kan selvfølgelig gøre dine muskler større og stærkere, men det kan også beskytte mod skader, gøre at du kan springe højere, kaste hårdere og løbe eller cykle hurtigere. Hvis du vil høste disse gevinster kræver det dog mere indsigt i træningshåndværket end der normalt er tilgængelig i motionscentrene.

I dette foredrag vil jeg præsentere, hvordan du kan bruge styrketræning som værktøj til at gøre kroppen stærkere, større, hurtigere og, i yderste instans, sikrere og rarere at bo i.

Ingen andre i Danmark, og få andre i verden, har en lige så bred base og viden om, hvad styrketræning kan og hvordan man bruger det til at nå sit mål, som jeg. I virkeligheden skal der ikke særligt meget til, hvis bare du gør det rigtige.

Steroider. For mange et ildevarslende ord, der forbindes med nåle, narcissisme og nærdødsoplevelser. Dette indtryk er skabt af de danske medier og viser kun i ringe grad, hvad problemet omkring motionsdoping i virkeligheden er. Politikere og medier siger og skriver meget om dopingstofferne, men i virkeligheden er det en situation, der er spændt ud imellem moderne maskulin indentitet, kropsdysmorfi og dårlig træningskultur.

Mennesker, og særligt mænd, har siden antikken været ude efter noget, der kunne gøre os mere virile, stærkere og give længere liv. Selvom der har været betragtelige fremskridt indenfor alle disse tre kategorier, så er de anabole steroider nok det, som har den mest dramatiske effekt.

Siden en række gennembrud i steroidernes biokemi i slutningen af 50’erne og starten af 60’erne har sport, og særligt styrkesport, aldrig været det samme. I dette foredrag tager jeg dig igennem dopingstoffernes virkninger, bivirkninger, farmakologi og historie, samt mine tanker om, hvordan man kan håndtere doping både i sporten og i samfundet.

-Hvornår er det smart at træne i forhold til fasteperioder og kan man overhovedet træne ordentligt, når man ikke har spist noget?
-Passer styrketræning og udholdenhedstræning ind på de samme tidspunkter?
-Gør det nogen forskel om jeg spiser mange eller få kulhydrater?
-Er der nogle kosttilskud, der giver mening at bruge sammen med periodisk faste?
-Passer det virkelig, at faste sløver ældningsprocessen?

Dette er nogle af de hyppigste spørgsmål, jeg modtager i forbindelse med periodisk faste. Jeg har samlet svarene i et foredrag, hvor jeg også beskriver den basale fysiologi og altså ikke kun hvordan periodisk faste virker, men også hvorfor og hvor meget.

Periodisk faste er det man kalder det, når man holder små pauser fra selve dét at spise. Det rullede over Danmark i form af 5:2 kuren, men findes i mange andre former. Det kan bruges som et værktøj til vægttab, bedre produktivitet, sundhed og potentielt endda en mildere aldringsproces.