Hvad er det, der er galt med “I form før jul” facebook eventet?

For et par dage siden modtog jeg, via en ven, en invitation til et facebook event, der havde form af en julekalender, hvor personen, der havde slået det op, ville sende forskellige øvelser ud som en slags træningsjulekalender. Af grunde, som jeg beskriver i større detalje længere nede, synes jeg den slags er ganske utroligt irriterende og ukonstruktivt, og derfor skrev jeg et indigneret opslag på facebook eventet og lige pludselig var helvede løs…. Morgenen efter havde jeg ikke mindre end 1000 notifikationer fra facebook på min telefon… Jeg har siden brugt temmeligt meget tid på at svare på kommentarer i tråden og for at undgå at gentage mig selv endnu mere, vil jeg her skrive et udtømmende indlæg om, hvad mit småsure rant handler om.

Intro

Det startede som en helt almindelig dag med et irritationsberedskab på DEFCON 5.

Så fik jeg den her invitation til “i form før jul”. Da jeg så opslaget fandt jeg det først og fremmest irriterende, fordi det er slået op som et “quick fix”. Det er jo meget direkte italesat i eventet, at man skal i form før jul, lige som man skal være “bikiniklar før sommer”, “bootylicious før bryllup”. DEFCON 4 udløst.

Så kiggede jeg lidt rundt og så at vedkommende, der har slået eventet op, var en ung dame fra Århus ved navn Lærke Moesgaard. Lærke driver forretning som kostvejleder under navnet “ryd op i din krop” med tilhørende facebook side (med.. gisp.. 26000 likes i skrivende stund) og blog. Det fremgår med stor tydelighed fra både hendes facebook side og blog, at hun synes, at udrensningskure aka “detox” samt juicekure bare er sagen. Her tog min irritation lige en nøk til opad. For udrensning er beviseligt unødvendigt og ugunstigt på alle kendt målbare parametre. Det har strengt taget ikke noget at gøre med selve indholdet, men jeg er simpelthen så træt af, at folk skal forsøge at blande alternativt hippielort ind i sundhedsdebatten, og de skal bare ties ihjel hurtigst muligt. DEFCON 2. Lamper og lygter.

Da jeg klikkede mig tilbage til eventet så jeg, at 30000 allerede var tilmeldt og der stort set var 300 mere for hvert minut. Dér tog min irritation det afgørende nøk opad og bankede mig ud i DEFCON 1, hvor risikoen for indignerede udbrud er på 100%.

Det gav anledning til nedenstående rant:

Opslag fra "I form før jul" facebook eventet

Opslaget fra “I form før jul” facebook eventet

Først et par ord om “Ryd op i din krop”

Egentlig har afsenderen jo ikke noget med budskabet at gøre og i retrospekt ville jeg måske ønske, at jeg ikke havde blandet det sammen, men sådan er det. Det ændrer dog ikke på, at jeg kan blive så stødt over, at en alternativ tosse har så stort reach, når der findes super gode og dygtige formidlere, som i så høj grad bliver forbigået. Jeg kan komme i tanke om de første 5-10 folk, der med stor sandsynlighed ville være bedre til at hjælpe folk med blivende adfærdsændringer end hende, som har svært ved at få fat i folk. Sandheden er den, at det er lettere at tjene penge på at fortælle folk dét, som de gerne vil høre, end dét, som de har brug for at få at vide.
Jeg ved, at for mig personligt, ville jeg kunne tjene mange penge på forfatterskaber og foredrag, hvis jeg gav køb på mine principper og gik lidt mere alternativt og begyndte at pitche skarpt vinklede og gerne lidt kontroversielle budskaber (*host* “hvem sagde Charles Poliquin?”). Men ens stolthed kan man som bekendt kun sælge én gang.

Hvad er det, der er galt med en træningsjulekalender – er det ikke bare en hyggelig julebegivenhed?

For god ordens skyld, så er eventet i sig selv sikkert en hyggelig nok lille julekalender, men dér hvor filmen knækker, er når det bliver italesat som om, det er noget, der ændrer på folks sundhed eller “form” i det lange løb. Og det er som bekendt kun det lange løb, der tæller. Og i praksis er der mange ting, der tyder på, at de mange kortsigtede tiltag gør mere for at fremme dårlig samvittighed og fremmedgørelse overfor sin egen krop.

Prøv f.eks. lige at tænk over hvor mange folk, der oprigtigt synes, det er så fedt at ligge på køkkengulvet og lave øvelser, som de har set en anden person lave på internettet, at de gør det af sig selv… Jeg lader den stå et øjeblik, mens du tænker.

Jeg tror godt, at vi kan blive enige om, at det ikke er særligt mange. Hvorfor mon det er sådan? Det er det fordi det er røvsygt at ligge at lave ene gymnastik på gulvet. Det er selvfølgelig en meget subjektiv betragtning, men der er faktisk forsket i hvilke faktorer, der er med til at sikre fastholdelse af livsstilsændring, og jeg kan garantere dig/jer for, at dét at lave træning 1) alene, 2) derhjemme og 3) som man ikke synes er særlig sjov, ikke er faktorer, der påvirker fastholdelsen gunstigt.

Bevares, der findes folk der hjemmetræner, men så er det ret sjældent bare øvelser, man vælger på må og få. Så er det træning, der er en del af et bestemt system, f.eks. en yoga sekvens eller kettlebell træning. Så folkene i tråden, der taler om, at det kan være, at nogen bliver ved med at træne efter jul, taler både imod en evidensbyrde og en stor empiri. Der er lige så stor sandsynlighed for, at man bliver ved med at træne efter den her julekalender, som at man begynder at spille håndbold, hvis man har sjippet nede i håndboldhallen. Det er ikke en individuel betragtning, men en kollektiv betragtning.

Og så bør man nok overveje, hvorfor folk vil gøre det til en del af en julekalender, hvis det er for sygt til, at de ville gøre det af sig selv. En oplagt del af forklaringen er nok, at det er et forsøg på at være en del af dét sundhedsstatusræs, som mange føler, de skal være en del af og derfor indlader sig på noget motion, som de virkeligheden slet ikke nyder, men overvejende kun gør, fordi de føler en forpligtelse til at vise, at de er med i ræset. Også dét er et forhold, som er forbundet med lav sandsynlighed for fastholdelse.

Endelig er der dét med navnet. Når man italesætter det, som man har gjort her, nemlig at det er “i form før jul”, så minimerer man sandsynligheden for fastholdelse endnu mere (som om den ikke var lille nok til at starte med). Der er fra start af sat nogle rammebetingelser op som framer det på samme måde som “bikini klar til sommer”, “bootylicious før brylluppet” og hvad man ellers kan finde på af Anne Bech’ismer. Jeg er jo selv forfatter og foredragsholder, og har i høj grad mærket på egen krop (og indtægt), at der er et enormt tryk på, at ting skal vinkles, så det virker så let, lækkert, uforpligtende og overskueligt som muligt. Og i denne vinkling, der går substansen tabt.

Eventet har været en stor succes med over 70000 tilmeldte, omtale i MetroExpress og rosende ord fra Professor Henning Langberg, hvilket jeg finder en smule skuffende. Vi VED fra tidligere erfaringer, at det ikke hjælper bare at give folk øvelser og fortælle dem, hvad de skal gøre. Motion på recept fejlede, Chris McDonalds “by på skrump” fejlede. Det hjælper bare ikke at fortælle folk, at de skal træne ditten eller datten. Vi HAR prøvet det. Er det ikke nok på tide, at vi kan gøre noget andet?

Omtale af facebook eventet i metroexpress

Omtale af facebook eventet i metroexpress

Er du ikke bare ud på at få noget gratis opmærksomhed?

(underforstået ved at skrive så vred end kommentar). Nej, det kan jeg forsikre jer for, at jeg ikke er. Min indignation er i høj grad ægte.

Er du ikke bare misundelig på, at det ikke er dig, der har fundet på det?

NEJ, det kan jeg forsikre jer for, at jeg ikke er. Jeg mener, at tiltag som dette er med til at fastholde den måde, som mange tænker på fysisk aktivitet på. Som en uendelig sekvens af kortsigtede quick fixes og lappeløsninger. Isoleret set er det vel bedre, hvis der er flere der rører sig, men det er meget, meget bedre, hvis der er flere, der er fysisk aktive, fordi de rent faktisk kan lide at bruge deres krop. Tiltag, som det aktuelle facebook event, stjæler opmærksomhed fra det væsentlige; nemlig, hvordan får man egentlig folk til at kunne lide at bevæge sig ved at fastholde en diskurs, hvor man skal træne for at være med på beatet, hvilket tvinger dem til ting, de egentlig ikke bryder sig om.

Hvad foreslår du så som alternativ, Hovskisnovski?

Jeg foreslår, at man rent faktisk tænker dybt over, hvordan man gerne vil bruge sin krop.

Selve det at føle, at man har indflydelse på og kontrol over sit eget liv, er faktisk meget, meget vigtigt for dét at være lykkelig, som igen har stor indflydelse på dét at føle sig sund. Hvis man har tænkt sig ind i en tankerække i retningen af, at “jeg da også burde gøre ditten eller datten”, så er det et meget stærkt tegn på, at man er på vej ud af en vej, som man ikke selv har valgt og som man ikke selv har indflydelse på, og den vej er helt overordnet sandsynligvis forbundet med en ret dårlig grad af tilfredshed med sin krop og sit liv.

Jeg tror dybt og inderligt på, at alle mennesker kan finde en kropslig udfoldelse, som gør dem glade. Mange mennesker er kommet meget langt væk fra deres krop, fordi de er gået ud af de veje, som bliver sociokulturelt dikteret. Min erfaring som coach, træner eller hvad fanden man nu kalder det, siger mig, at hvis man skal finde denne vej, så skal det helst være forbundet med en egentlig læring af noget nyt og det skal helst foregå i en social sammenhæng. Hvis det er alene, skal det helst være under omstændigheder, der tillader introspektion eller meditation (en gåtur i skoven kvalificerer).

Og man skal iøvrigt huske på, at der generelt set er større sundhedsimpact af at få de ting, man har brug for, end at undgå de ting, der er skadelige, samt at der i forbindelse med fysisk aktivitet IKKE SKAL SÆRLIGT MEGET TIL. Det er ikke nødvendigt at gå i motionscenter eller løbe marathon! Sundhedseffekterne begynder at dalre af allerede ved en halv times fysisk aktivitet ved moderat aktivitet (svarende til en rask gåtur). Dét kan man altså opnå både ved folkedans, bordtennis, sportsssex, tumling med ungerne eller en svømmetur.

Men, når man prøver på at lave formidling omkring det lidt mere langsigtede perspektiv, altså, om hvordan man kan lave mere blivende adfærdsændringer, så står folk af. Lige så snart det ikke er indpakning, krymmel og kortsigtede vuptiløsninger, så er de væk som dug for solen. Hvis nu vi alle sammen gjorde en indsats for ændre, hvordan vi taler om træning og bruger lidt mindre tid på alt det kortsigtede bras derude, så kan det være, at folk kan få nok luft i deres liv til, at de kan begynde at tænke over de lidt mere langsigtede ting.

Nå, det var vist dét. God jul

29 Comments

  1. Suzy Wengel den 26. november 2015 kl. 9:56

    Du har SÅ meget ret. Godt skrevet Anders!

    • incognitodk den 26. november 2015 kl. 10:51

      Mange tak, Suzy! Og god jul!

      Anders

  2. Ove den 26. november 2015 kl. 11:03

    Godt brølt, Anders. Du afveg fra trenden, og det kan man ikke nu om dage, hvor folk, anonymt forstås, kan aflevere uargumenterede, ofte sjofle kommentarer om alt muligt via de "sociale" medier.
    Kan i øvrigt godt lide din indstilling til sundhed og motion.

    • incognitodk den 26. november 2015 kl. 11:13

      Tak for kommentaren, Ove ;o) God jul!

      Anders

  3. Caja den 26. november 2015 kl. 12:13

    Jeg giver dig ret, men samtidig deltager jeg stadig i julekalenderen, bare for at prøve det.
    Om andet kan jeg grine af det bagefter når jeg hopper fra på dag 5, fordi øvelserne er kedelige og dårligt præsenteret.
    Jeg håber på det bedste, men nu må vi jo se hvad der sker.

    Personligt har jeg haft god erfaring med ting som "30 dages sit-up" osv. på facebook, fordi så går der lidt konkurrence i det for mig.
    Man kan self. bare lyve sin lille bagdel i laser og skrive man har udført øvelserne, men jeg håber nu der er andre, der ligesom mig, hellere vil være ærlige – Man kan tit se om damerne bullshitter sig gennem et 30 dages sit-up event på Facebook, er der en pause på 4-5 dage i et sted i forløbet så er de ærlige, hvis ikke, så skal de enten være under 10 eller over 70 år gammel, Har du nogensinde prøvet 30 sit-ups mens du har "månedlig mavepine?" Det kan kun de færreste unge damer!

    Self. virker den slags træning ikke hvis den ikke følges op med noget andet. Du bliver hverken slank eller sund af kun at lave mavebøjninger og gulvgymnastik, men hvis man ligesom mig gerne vil have noget let "opstramning" af musklerne visse steder er de faktisk ganske gode, så længe man husker at det er det eneste de duer til! Så lige hvad det angår tror jeg også jule-eventet er lidt… opreklameret. Det skal dælme være nogle hardcore øvelser hun udgiver, hvis det skal få folk til at tabe sig inden jul.

    Jeg takker for dit blog-indlæg, det var både informativt og spændende at læse.

    • incognitodk den 26. november 2015 kl. 16:52

      Hej Caja. Tak for din kommentar ;o)

      Anders

  4. John den 26. november 2015 kl. 12:52

    En fornøjelse at læse og svært at være uenig. Også god jul til dig 🙂

    • incognitodk den 26. november 2015 kl. 16:03

      lige over, John. Husk masser af æbleskiver!

      Anders

  5. Mads Flindtgaard den 26. november 2015 kl. 12:54

    Jep, godt at høre lidt brøl en gang i mellem, men lige her kunne man godt læse teksten en enkelt gang yderligere:

    (professor) Henning Langberg:

    "- For mange, der ikke er i gang med at træne, er det en overskuelig opgave med 24 dage, så det er genialt med en julekalender, fordi man kan se det til ende, siger han og fortæller, at et konkret forløb er motiverende.

    – Det at have et konkret mål og at kunne offentliggøre det er rigtig vigtige parametre i forhold til at lykkes, siger professoren."

    Og senere:

    "- Nyere vaneforskning viser, at den gennemsnitlige tid, det tager at opbygge en vane, er omkring 60 dage. Så 24 dage er lige i underkanten, siger han og opfordrer til at hænge i:

    – Når nyhedsværdien har lagt sig, og man vil gøre sig håb om, at de 24 indsatser virker, skal man lægge den kommende indsats samme tid på dagen, så man får en rytme, lyder det fra professoren."

    Lærke, adspurgt om man bliver sund på 24 dage: "Nej, det gør man ikke, men det kan give et lille skub eller give nogle nye ideer, siger hun."

    Det er vel ikke skudt helt ved siden af? 🙂

    • incognitodk den 26. november 2015 kl. 16:51

      hej Mads
      Jeg ved ikke om man kan sige det er skudt ved siden af. Ud fra den viden man har om fastholdelse af adfærdsændringer er der meget, meget få ting der taler for at det rent faktisk vil ske efter dette event. Der er ingen socialisering, ingen self-efficacy, ingen motivationsværktøjer ingen mastery. Der er bare kort sagt næsten ikke nogle af de forhold til stede som man ved der skal være der, hvis der skal være en sandsynlighed for fastholdelse.

      Når det så er sagt så er eventet da fint nok, så længe man ikke blander det sammen med at komme "i form" eller folkesundheden.

      Anders

  6. Lone R den 26. november 2015 kl. 15:14

    Jeg føler mig ikke stødt af dine synspunkter – dem må du, ligesom alle andre, gerne have. Til gengæld synes jeg, at din måde at tiltale andre mennesker (som du ikke kender) i høj grad er anstødelig! Hvis du skal skrive ønskeseddel til jul, kunne du ønske dig et “tal ordentligt”-kursus!

    • incognitodk den 26. november 2015 kl. 16:09

      Hej Lone
      Nogle gange hører folk kun ting der bliver råbt til dem, men Indignationen kammede nok lidt over. Men hvis jeg har noget der skal ud, så skal det ud. Jeg kan godt tåle at holde på øretævernes holdeplads et par dage. Jeg er ikke et dårligt eller ufølsomt menneske bare fordi jeg kan blive vred.

      Anders

  7. Henning Langberg den 26. november 2015 kl. 15:20

    Kære Anders,

    Har du reageret på overskriften ???
    Du skriver du er skuffet over professor Langberg men hvis du læser så påpeger jeg jo netop at 24 dage ikke gør nogen forskel men at det kan bruges som en lejlighed til måske at komme i kontakt med nogle der ikke ellers vil være aktive !!!!
    vh
    Professor Langberg

    • incognitodk den 26. november 2015 kl. 16:01

      Hej Henning og tak for kommentaren.
      Hvad tror du helt ærligt selv er sandsynligheden for at man kommer i kontakt med andre trænende i en grad så det motiverer til en mere aktiv livsstil er, ved at tilmelde sig dette event? Jeg kan dårligt se en setting for mig med dårligere rammevilkår for socialisering og fastholdelse end dette…
      Anders

  8. Christina den 26. november 2015 kl. 17:02

    Jeg er helt enig i din pointe men synes, at din måde at omtale andre på, er under al kritik. Det må nok kunne lade sig gøre at fremføre sit synspunkt fra egen banehalvdel.

    • incognitodk den 29. november 2015 kl. 11:18

      Hej Christina
      Jeg vedkender mig gerne at den blev lige lovligt skarp, men prøv at se det lidt fra mit perspektiv. jeg har skrevet i 100-vis af artikler og i 1000-vis af opslag på facebook og debatfora om sundhed og træning. Jeg er professionel formidler og har et ry for at være en af dem der godt ved hvad han snakker om. Så er det satme frustrerende at den slags indhold der "sælger" er det som er kortsigtet og dumt. Tænk bare på Anne Bech, og hendes bikiniklar bog. Jeg er dybt, dybt indigneret over at folk tilsyneladende kun vil have indpakning, glasur og krymmel og er dybt ligeglade med indhold, det er simpelthen skandaløst. Deraf min frustration.
      Og tak for kommentare og god jul forresten!
      Anders

  9. Helle den 26. november 2015 kl. 21:24

    Hej Anders

    Du har ret i rigtig meget her, dog vil jeg lige anføre at jeg faktisk også har “tilmeldt” mig denne her julekalender – ikke for at komme i form før jul, for jeg træner hele året, men for at se om hun evt. kan give inspirationtil nye varianter af øvelser.

    Jeg ved godt jeg kan finde en masse på nettet, men her får jeg det sendt direkte, så det er jo super nemt.

    Tænker det måske kunne være en enkelt eller 2 med samme intentioner som mig – så vi måske ikke alle er godtroende tosser

    • incognitodk den 29. november 2015 kl. 11:25

      Hej Helle
      Julekalenderen og også fin og hyggelig nok. Man skal bare ikke tro at det i udgangspunktet ændrer noget for ens sundhed eller "form" i det lange løb og det lange løb er som bekendt det eneste der tæller. Jeg ville jo vove at påstå at hvis du skal have øvelser af andre for at få rørt dig, så er det fordi du ikke har fundet dén form for aktivitet for hvilken du kan blive selvmotiveret endnu. Har du overvejet dans, judo, orienteringsløb eller bare lange gåture i skoven. De er allesammen ret dejlige ;o)

      God jul

      Anders

  10. Martin Kjeldsen den 27. november 2015 kl. 8:10

    Hej Anders

    Tak for endnu et spændende indlæg. Jeg synes især sidste afsnit hvor du rent faktisk giver alternativer er rigtigt godt, da det altid er nemmere at kritisere end at give alternativer. Du gør begge!

    Jeg bed mærke i en bestemt ting. Jeg har tidligere blevet laver udrensninger (lever og tarm) på opfordring fra min Osteopat, idet de områder var i dårlig stand pga. tidligere dårlig kost. Jeg ved ikke om du specifikt tænker på juicekure og lign., men jeg kunne godt tænke mig om du har andre artikler du kan linke til som beskriver udrensninger og deres manglende/negative effekt?

    Tak for blog-indlægget og i øvrigt også dine podcast og videoer!

    Martin

    • incognitodk den 29. november 2015 kl. 11:22

      Hej Martin
      Julekalenderen og også fin og hyggelig nok. Man skal bare ikke tro at det ændrer noget for ens sundhed eller "form" i det lange løb og det lange løb er som bekendt det eneste der tæller. Hvis du gerne vil samle op på det med detox, skal du næsten følge Morten Elsøe, der har skrevet en del om detox på det seneste. Jeg har skrevet om juicekure i forbindelse med nogle af indlæggene om faste her på bloggen tidligere. Denne blog har nogle gode skriv om detox også: https://www.sciencebasedmedicine.org/the-detox-sc

      Anders

  11. Niklas Frederiksen den 29. november 2015 kl. 0:26

    Hej Anders

    Er fuldstændig enig med dig. Super godt skrevet og masser af gode argumenter.

    God jul 🙂

    • incognitodk den 29. november 2015 kl. 11:22

      Hej Niklas
      Tak for kommentaren og god jul!
      Anders

  12. Nikoline Mathilde den 30. november 2015 kl. 8:55

    Jeg synes du skal læse op på detox og juicekure inden du udtaler dig om det.. Det fremgår tydeligt at du ingenting ved om det..
    Tjek eventuelt ham danskeren som levede af juice i 100dage 🙂

    • incognitodk den 30. november 2015 kl. 12:29

      Hej Nikoline
      HVad er det du mener at jeg skal læse op på, helt konkret? At juicekure på grund af for stort energiunderskud og for lavt proteinindhold fører til hurtigt og unødvendigt tab af muskelmasse (faktisk sandsynligvis mere end man ville hvis man fastede totalt)? At det er kortsigtet og effekterne dermed er lige så kortsigtede? At en vegetarisk kost mangler B12 vitamin og D vitamin? Eller at der ingen fagfællebedømt dokumentation findes for at det gør noget godt? Jeg er oprigtigt nysgerrig- Du siger at der findes gode argumenter for at det er godt. Så er det jo bare at komme med dem. Jeg har ledt efter dem i mange år og endnu ikke fundet noget. Bevares, det er godt at spise grøntsager, men der findes ingen påviselige gevinster ved at juice dem udover det. Men igen, jeg kan let overbevises bare der er argumenter. Jeg kan fortælle dig at hvis man lever udelukkende af juice i 3-4 år, vil man sandsynligvis dø af blodmangel, så jeg ved ikek hvad jeg skal bruge ham 100-dages manden til, andet end at han har juicet sig 10% af vejen mod at dø.

      Anders

  13. sandra den 30. november 2015 kl. 11:18

    Jeg undres over du overhovedet gider at bruge så meget tid på at skrive stolpe op og stolpe ned omkring det her.. du skriver du har travlt, selvom du nok er den der har brugt allermest krudt på at beskrive besvare osv.. jeg respektere din holdning, og forstår også din holdning, men kæft hvor snakker du dog grimt og nedladende, og hvorfor ikke lade dem der lyster at motionere i dec. mrd uden du behøver at skrive alt muligt, det kan være det måske kan rykke nogen op af stolen, som normalt ikke motionere overhovedet, og så må man da sige den 1 mrd er givet godt ud.!!! glædelig jul dig

    • incognitodk den 30. november 2015 kl. 12:44

      Hej Sandra
      Den grimme tone skyldes en dyb og oprigtig frustration over at folk tilsyneladende kun vil committe til ting der er kortsigtede og har en uendelig lav sandsynlighed for fastholdelse. Ligeså snart man løfter barren bare en smule, så er folk væk, som dug for solen. Og nej en måneds træning er ikke nødvendigvis bedre end ingen træning, for erfaringerne viser at den ofte ender som den dårlige samvittighed istedet for den gode samvittighed, ligesom motionscyklen der er stuvet ind bagest i skabet. Deraf min frustration.

      Anders

  14. […] blev fulgt op med en uddybning af, hvad der er galt med ‘I form før jul’. Deri er mere kritik af ‘hullabullagymnastik’, hjemmetræning, som ikke virker. Nu ved […]

  15. wynn den 1. december 2015 kl. 13:46

    Anders, mod dumhed kæmper selv…

    Du har virkelig påtaget dig en umulig opgave, men respekt for gåpåmodet og entusiasmen.

    God jul 😉

  16. GOdt med dig du den 7. december 2015 kl. 13:57

    Til Lone R. og Christina. Hvis i ser dette blogindlæg som anstødeligt tør jeg ikke tænke på hvordan i kommer igennem livet som så svage individer i er. Dette kaldes kritik af hjernedød pseudovidenskabelig pis fra en person der kalder sig kostvejleder.

Leave a Reply Cancel Reply